2nd Sunday of Lent

Lent 1
en español
for Swahili
Matthew 17,1-9

The Transfiguration of Jesus takes place at the midpoint of Matthew’s gospel, after Jesus announces to his disciples that “he must go to Jerusalem and undergo great suffering at the hands of the elders and chief priests and scribes, and be killed, and on the third day be raised.”

Take up your cross and follow me, he tells his disciples.
“God forbid, Lord,” says Peter. who doesn’t understand this at all. We find it hard to understand too.

Six days later, Jesus takes Peter, James and John up a mountain where they experience him glorified, surrounded by Moses and Elijah. It’s a transitory experience, even though Peter, awed by the vision, asks to prolong it. After falling to the ground, the disciples looked up and “saw no one except Jesus himself alone.” But the experience strengthens them for the journey they’re called to make.

“The main purpose of the transfiguration was to remove the scandal of the cross from the hearts of Christ’s disciples,” says Pope Leo the Great. God doesn’t want us to be weighed down by suffering.

So, like Peter, James and John, Jesus takes us up a mountain throughout our lives to strengthen us as we share in his cross. What mountain do we ascend? St. Paul of the Cross and other spiritual guides say it’s the mountain of prayer, where we experience intimations of God’s glory, brief encounters, transfigurations of a lesser kind. We’re strengthened as we pray.

“Don’t think that the trials and crosses you experience turn you to go another way. Trials don’t indicate you’re straying from God. We know it’s just the opposite from the scriptures we read and the saints we honor. The way to go is the way our Savior gives us grace to go. Saint Bernard wasn’t the first to know this truth when he said: ‘The cross is the way to life, the way to glory, the way to the Kingdom, and the way to the inhabited City.’”

(Letter 1194)

Lord Jesus,
lead me to that mountain place
of stronger light and surer sound
where I may see your glory.
Strengthen me through prayer.

Light and truth,
bright as blinding snow,
whom Peter, James and John saw,
“Bring me to your holy mountain,
to your dwelling place.”
Spanish

en español
2do domingo de cuaresma (Año A)
Mateo 17.1-9

La Transfiguración de Jesús ocurre en el medio del Evangelio de Mateo, después de Jesús haber anunciado a sus discípulos que ” él tendría que ir a Jerusalén, y pasar grandes sufrimientos bajo las manos de los ancianos, los jefes de los sacerdotes y los maestros de la ley, ser matado, y al tercer día resucitar.”

Carguen con su cruz y síganme, les dice a sus apóstoles. ” Diós no lo quiera, Señor!” le dice Pedro, que no entiende esto en lo absoluto. Nosotros lo encontramos muy difícil de entender también.

Seis días después Jesús toma a Pedro, a Santiago y a Juán a una montaña donde ellos tienen la experiencia de verlo a él glorificado, rodeado por Moisés y Elías. Esta parece ser una experiencia transitoria; después de postrarse en la tierra, ellos levantaron la cabeza y ” ya no vieron a nadie, sino a Jesús solo.” Pero esta experiencia los fortalece para el resto de la jornada que les espera.

“El propósito principal de la transfiguración de Jesús es de remover el escándolo de la cruz de los corazones de los discípulos de Cristo,” dice el Papa Leo el Grande. Diós no quiere que nosotros seamos oprimidos por el sufrimiento.

Así, como a Pedro, Santiago y Juán, Jesús nos lleva arriba a una montaña durante todas nuestras vidas mientras compartimos su cruz. ¿Qué montaña es la que ascendemos ? San Pablo de la Cruz y otros guías espirituales dicen que es la montaña de la oración, donde experimentamos intimaciones de la gloria de Diós, encuentros breves, y transfiguraciones pequeñas que nos fortalecen.

Nos dice San Pablo de la Cruz ; ” No créas que las pruebas y las cruces que experimentas te viran hacia otro camino. Las pruebas no son indicaciones de que te estás descarriando de Diós. Nosotros sabemos que lo opuesto es cierto basado en las Escrituras que leemos y los santos que veneramos. La ruta que tomar es el camino por donde Diós nos da la gracia para ir. San Bernardo no fue el primero en reconocer esta verdad cuando exclamó; ‘ La cruz es el camino a la vida, el camino a la gloria, el camino al Reino, y el camino a la Ciudad Habitada.’ ” (Carta 1194)

Señor Jesús,
guíame hacia ese lugar montañoso
de fuerte luz y sonido claro
donde pueda ver tu gloria.
Fortaléceme a través de la oración.

Luz y verdad, brillante como la nieve deslumbradora,
a quién Pedro, Santiago y Juán vieron.
” Tráeme a tu monte sagrado ,
al lugar de tu morada.”
Swahili
Lent

Tafakari ya jumapili ya pili
Kugeuka sura kwa Yesu kulitokea katika kipindi muhimu cha Enjili ya Mathayo, baada ya Yesu kuwatangazia wafuasi wake kwamba “atapaswa kwenda Yerusalem na kupitia mateso makali katika mikono ya wazee wa kanisa, makuhani wakuu na mafarisayo, atauwa na siku ya tatu atafufuka.”

Chukua msalaba wako na unifuate, anawaambia wafuasi wake. “Mungu apishe mbali, Bwana, “alisema Peter, ambae hakulielewa hili hata kidogo. Inakuwa vigumu kwetu pia kulielewa.

Siku sita baadae, Yesu akamchukua Petro, Yacobo na Yohana kwenye mlima ambapo waliuona utukufu wa Yesu, kando yake wakiwepo Musa na Elia. Ilionekana kuwa kipindi cha mpito ambacho wasingerefusha zaidi. Baada ya kuanguka chini, waliinua macho, na hawakumuona yeyote ila Yesu peke yake.” Hali hiyo iliwaimarisha kwa kipindi cha safari yote waliyoifanya.

Lengo kuu la kugeuka sura ilikuwa ni kuondoa uzushi juu ya msalaba katika mioyo ya wafuasi wa Kristo,” Anasema Papa Leo Mkuu.

Ni katika mlima gani yesu anatuchukua sisi ili kutuimarisha katika safari ya kuibeba misalaba yetu? Mt. Paulo Wa Msalaba pamoja na viongozi wengine wa kiroho wanasema ni mlima wa sala ambapo tunapata ukamilifu wa utukufu wa Mungu, kwa kifupi tunakutana na utukufu wa Mungu.

1 Comment

Filed under Religion

One response to “2nd Sunday of Lent

  1. emmanuel terer

    ahsante padri

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